.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خاتمي: از كينه‌توزي و خشم پرهيز كنيم
در كشوري كه دين‌ها و مذاهب مختلف وجود دارند، ما نيازمنديم كه علي ابن‌ابيطالب را مبنا و معيار قرار دهيم و دل‌هايمان را به هم نزديك كنيم و از كين‌توزي، خشم، تعصب نابجا و ظاهرگرايي‌ها و خشونت‌ورزي كه اوجش در داعش تجلي مي‌كند، پرهيز كنيم.

بزرگداشت آغاز هفتاد و دومين سال تولد سيدمحمد خاتمي به رسم هر ساله، توسط حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمود دعايي، مدير مسوول روزنامه اطلاعات با حضور جمعي از چهره‌هاي فرهنگي كشور در دفتر وي برگزار شد.

به گزارش اعتماد، در اين جلسه كه در فضايي صميمي برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمين دعايي، كيك و سبدگلي با 72 شاخه گل سرخ را به همراه هدايايي از جمله كتاب خطبه حضرت زهرا(س) و ضامن آهوي استاد فرشچيان را تقديم خاتمي كرد و برخي حاضران نيز آثار هنري خود را تقديم وي كردند.

سيدمحمد خاتمي با تشكر از حاضران بيان كرد: من چون خودم را انسان كوچكي مي‌دانم و معتقد نيستم كه عمر با بركتي در بندگي خدا و خدمت به خلق خدا داشتم، خيلي ارزش براي عمر خود قايل نيستم و اميدوارم خداوند نظر لطف خود را شامل حال من كند. وي با بيان اينكه سالروز بزرگداشت تولد را براي خودم مناسب نمي‌دانم، گفت: ولي عنايت ويژه جناب آقاي دعايي اين فرصت را ايجاد مي‌كند كه در خدمت دوستان و عزيزاني كه محبت و عنايت دارند و انسان‌هاي شايسته‌يي هستند، باشيم و اين خيلي لذت‌بخش است.

خاتمي با تشكر ويژه از حجت‌الاسلام والمسلمين دعايي، عيد سعيد غدير را تبريك گفت و يادآور شد: اين عيد سعيد غدير را بايد مبناي همدلي، همراهي، پايبندي به اخلاق و عدالت قرار دهيم و در شرايطي كه اختلافات نظري و عملي در جامعه ما وجود دارد به ويژه در دوراني كه چهره زشتي از اسلام در منطقه نشان داده مي‌شود، اين عيد را منشا زيبايي، همدلي، همراهي، انسان دوستي و احترام به حق و حرمت انسان قرار دهيم. وي تاكيد كرد: در كشوري كه دين‌ها و مذاهب مختلف وجود دارند، ما نيازمنديم كه علي ابن‌ابيطالب را مبنا و معيار قرار دهيم و دل‌هايمان را به هم نزديك كنيم و از كين‌توزي، خشم، تعصب نابجا و ظاهرگرايي‌ها و خشونت‌ورزي كه اوجش در داعش تجلي مي‌كند، پرهيز كنيم. خاتمي با تاكيد بر ضرورت رعايت اخلاق، گفت: بايد اخلاق را در زمينه رفتار فردي، روابط با يكديگر و به ويژه در شكل دادن نظام خود، مورد توجه قرار دهيم كه از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي امام علي(ع) نيز همين رعايت اخلاق بود با موافق و مخالف. رييس بنياد باران در ادامه به ويژگي‌هاي امام علي(ع) در رفتار با مخالف اشاره كرد و با اشاره به شعر شهريار كه نشان‌دهنده رفتار مهربانانه امام علي (ع) است، گفت: در جنگ صفين به امام علي(ع) پيشنهاد دادند كه آب را به روي دشمن ببندد اما امام علي(ع) نپذيرفت كه شهريار در شعر خود، اخلاق مداري، انسان دوستي و رفتار با مخالفان به ويژه در جنگ را به زيبايي نشان مي‌دهد.

خاتمي در پايان شعر شهريار را قرائت كرد:
شنيدم آب به جنگ اندرون معاويه بست/ بروي شاه ولايت، چرا كه بود خسي
علي به حمله گرفت آب و باز كرد سبيل/ چرا كه او كس هر بي‌كس است و دادرسي
سه بار دست به دست آمد آب و در هر بار/ علي چنين هنري كرد و او چنين هوسي
فضول گفت كه ارفاق تا بدين حد بس/ كه بي‌حيايي دشمن ز حد گذشت بسي
جواب داد كه ما جنگ بهر آن داريم/ كه نان و آب نبندد كسي به روي كسي

در اين جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين دعايي نيز بيان كرد: در سوره مباركه مائده مي‌بينيم، پيامبر رحمتي كه 23 سال همه رنج‌ها و مرارت‌ها را بر خود هموار كرده است و مردمي را كه بر لبه پرتگاه دوزخ بوده‌اند، به بهشت برين رهنمون شده و آن‌همه دشمني و عداوت را به دوستي و برادري تبديل كرده است و افراد پراكنده‌يي را كه از هرگونه نظم اجتماعي و انتظام سياسي و ملي بي‌بهره بوده‌اند، به امتي واحده با بهترين شريعت و آيين تبديل كرده است، آري همين پيامبر، به رساندن پيغامي ملزم مي‌شود كه به پايان بردن وظيفه سنگين رسالت الهي، درگروي ابلاغ آن است: «يا ايها الرسول بلغ ما اُنزل اليك من ربك و ان لم تفعل، فما بلغت رسالته». اينجاست كه پيامبر(ص) پس از انجام آخرين حج (حجه‌الوداع)، در صحرايي كنار بركه يا همان غدير خم، انبوه مسلمانان را جمع مي‌كند و در ضمن خطبه‌يي مفصل مي‌فرمايد: «من كنتُ مولاه، فعليٌ مولاه.»

وي ادامه داد: شادباش و گراميداشت اين روز پرشكوه تاريخي، تنها به معناي بزرگداشت شخص اميرمومنان علي (ع) با همه شايستگي‌‌ها و عظمت‌هاي خيره‌كننده‌اش نيست، بلكه به اصل اساسي‌تري رجوع پيدا مي‌كند كه بزرگداشت تعيين و تشخيص سرمشق و نمونه كاملي براي پيشوايي و امامت است، تا مردم در طول زندگي خود به او اقتدا كنند و از اين طريق در پرتوي تربيت صحيح و پرورش مطلوب، حقايق دين و باطن احكام را دريابند و جنبه‌هاي گوناگون عبادي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي اسلام را به‌درستي بشناسند و آن را عملي سازند و استعدادهاي نهفته خود را شكوفا كنند و البته كدام اسوه بهتر از امام علي (ع) كه سرچشمه فضايل بود و دست‌پرورده پيامبر (ص) و آموزگار مفسران و فقيهان، زيور عابدان، در راس زاهدان و پرهيزگاران، طلايه‌دار سلحشوران، ‌پيشواي جوانمردان، قطب عارفان و سرحلقه رندان و به فرموده پيغمبر اكرم (چنان‌كه در متون و منابع برادران اهل سنت هم آمده است): «خزانه دانش پيامبر» و «دروازه شهر علم و حكمت»، كه «همواره با حق است و حق با اوست»، «با قرآن است و قرآن با اوست»، «از پيامبر است و پيامبر از اوست»، «پيراسته از هرگونه آلودگي است»، «بنده خداست و خدا دوستدار او و دوستان اوست»، «نسبت به پيامبر، جايگاه هارون به موسي را دارد»، و «برادر او در دنيا و آخرت است»، «پيشواي نكوكاران و دشمن تبهكاران»، كه «بر سر تاويل قرآن جنگيد، همچنان كه بر سر تنزيلش‌» و «يادكردن و نگريستن به او عبادت است» و «بهشت مشتاق اوست» و «سرلوحه كارنامه مومن، محبت به اوست: عنوان صحيفه المومن، حب علي بن‌ابي‌طالب.»

مديرمسوول روزنامه اطلاعات بيان كرد: ما امروز اينجا آمده‌ايم تا نخست، غدير ديانت‌مان و آنگاه، مهرگان مليت‌مان را جشن بگيريم و پس از آن، تولد مردي را نيز كه فرزند جسماني و روحاني پيامبر (ص) و علي (ع) است، شادباش بگوييم؛ سيدمردي كه با تاسي به اجداد طاهرينش و با لبيك‌گفتن به نداي حضرت امام رضوان‌الله عليه و مقام معظم رهبري حفظه‌الله تعالي به سهم خود، تلاش كرد تا غبار زمان را از چهره تابناك اسلام بزدايد و كژفهمي‌‌ها و بدانديشي‌‌ها را كنار زده و نماد وجه رحماني دين رحمت و عدالت باشد. تو خاتمي عزيز، از آغاز انقلاب تا امروز، در جهت برپايي حكومت مردمسالاري ديني، بازوي ولايت و ياور رهبري شده‌اي و همواره بر عهدت با امام و رهبري پس از امام و همه آنان كه نظام مردمسالاري ديني را پذيرفته‌اند، استوار و وفادار مانده‌يي و دغدغه و اندوه مردم و امام و رهبرشان، غم و دغدغه تو نيز بوده است. در بيماري‌شان رنجور شدي و در تندرستي و سلامت‌شان شاكر و شادمان و اميدوار گشتي. تو با تاسي به آنان، نمونه‌يي از وداد و مردمداري نبوي و صبر و شكيبايي علوي و حلم و بردباري حسني و حسيني را براي ما ترسيم كردي.

تو نشان دادي كه مي‌شود مسلمان بود و ايران را دوست داشت؛ نوانديش و پويا بود و سنت را گرامي داشت؛ سياست ورزيد و پاك و راستگو بود. مي‌توان بر مسند قدرت نشست و خدمتگزاري فروتن بود. مي‌توان از مردم بود و با مردم ماند. مي‌توان با مخالف خود مهر ورزيد. وي گفت: كاكاي عزيز، تو را دوست داريم و حرمت مي‌نهيم، زيرا علم و تعهد را ارج مي‌نهي و با چراغ دانش و احساس مسووليت به پيش مي‌روي و با وجود بي‌اخلاقي‌ها و تهمت‌ها از راه روشن اجداد طاهرينت كه استواري بر جاده اخلاق و فتوت و مروت و مردانگي است، بازنمي‌گردي. تو را دوست داريم، چون قدرت دولت، تو را نياراست، بلكه تو زيور و پيرايه دولت شدي. تو مسووليت را طعمه نينگاشتي، بلكه امانتي دانستي كه بر دوش بايد‌كشيد و اداي وظيفه كرد. تو با تاسي به سنت پيامبر(ص) و علي(ع) و با وفاداري به امام و رهبر انقلاب، هيچگاه نخواستي آن‌گونه كه با جباران و ستمگران سخن مي‌گويند، با تو سخن گويند و برتر از آنت پندارند كه ممكن است خطا ‌كني و گمان كنند كه اگر حقي به تو گفته شود، تو را سنگين و درشت مي‌نمايد. تو در آبادي ايران كوشيدي؛ همچنان كه در گسترش آزادي و سرفرازي مردم تلاش كردي. ما تو را همان‌گونه يافتيم كه جد بزرگوارت در توصيف اهل تقوي فرمود: «در دينداري، نيرومند و در عين نرمي، ‌هوشمند و در كنار بردباري، دانشمند. در سختي، شكيبا و در راه رستگاري، پويا». عمرت دراز باد و سرت سبز و تنت درست و دلت شاد.

در اين جلسه يكي از هنرمندان تابلوي فرش چهره سيدمحمد خاتمي را تقديم وي كرد و برخي عكاسان تصاويري كه از وي به چاپ رسانده بودند، هديه دادند و هادي حيدري، كارتونيست نيز كاريكاتور سيدمحمدخاتمي با عنوان ديالوگ را تقديم وي كرد. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ایرانی 23 مهر 1393
سید خاتمی خیلی بزرگواری .خدایا تو حافظش باش

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.